maaikefaber.reismee.nl

eerste dagen in afrika

Hallo allemaal,

Eindelijk tijd (en internet) gevonden om iets op mijn blog te schrijven. We kwamen donderdag nacht rond 4 uur (Nederlandse tijd) aan in Ouagadougou. We werden opgewacht door de Nederlandse verpleegkundige: Marie, die hier woont en werkt, en door een taxichauffeur. Onze koffers werden in een veel te kleine kofferbak op elkaar gestapeld. De kofferbak stond dus wagenwijd open, en wij maar hopen dat onze koffers er onderweg niet uit zouden vallen. Bij elk heuveltje of gat in de weg voelden we de bumper van de auto over de grond heen slepen. Een lekkere binnenkomer dus! Eenmaal aangekomen bij het hotel waren we ook echt kapot en konden we lekker gaan slapen.

De volgende ochtend een Afrikaans ontbijt: stokbrood, (hele dikke) yoghurt en/of cake. Ja ik weet het, wij eten cake bij de koffie maar in Afrika eten ze cake bij het ontbijt… In de middag gingen we de hoofdstad verkennen met Marie en de taxichauffeur. Het verschil tussen arm en rijk is hier zo onbeschrijfelijk groot. We reden door enorme villa wijken, 5 minuten later reden we door wijken waar de mensen echt helemaal niks hebben. Best even schrikken dus. Heel vreemd om het enorme contrast tussen arm en rijk zo duidelijk te zien.

’s Avonds gingen we in een restaurantje even wat eten. Het over straat lopen alleen al is hier een hele belevenis. Alle mensen in Burkina Faso staren ons aan en roepen blanke/witte naar ons in de lokale taal, ook een leuke bijkomstigheid haha. Na het eten dronken we nog even een biertje en daarna lekker slapen.

De volgende dag moesten we 6 uren in een bus zitten om in Bobo Dioulasso te komen. Na 3 uren een korte stop, tijdens die stop kwamen zo’n 100 vrouwen en kinderen met etenswaren in schalen op hun hoofd, schreeuwend op de bus af, hopend iets te verkopen. Eerst schrok ik er nogal van, echt het hele plein stond vol…. Na 6 uren (eindelijk) aangekomen in Bobo Dioulasso. We werden door Marie haar man ophaalt in de auto. De koffers pasten uiteraard weer niet in de auto, dus die werden op het dak gebonden. Na een klein kwartiertje rijden kwamen we aan bij ons gastgezin. Een erg lief gezin met twee kinderen en twee dienstmeiden. We werden erg hartelijk ontvangen. Voor Afrikaanse begrippen is het gezin best rijk, voor Nederlandse begrippen belachelijk arm. We hebben een eigen kamer op een dakterrasje. We delen het toilet en de douche met het gezin. De sanitaire voorziening zijn nogal primitief dus echt ‘back to basic’ . Toen ik mijn koffers had uitgepakt had ik even een ‘wat heb ik in mijn hoofd gehaald’ momentje. Het is, ook al verwacht je het wel, toch even slikken als je bijna niks hebt.

Gelukkig de eerste nacht heerlijk geslapen in mijn nieuwe bed. Na het ontbijt zijn we met Marie de stad in gegaan, even Bobo bezichtigen. Na 10 minuten rijden dacht ik, god wat is Nederland toch schoon. Het is hier volgens mij normaal om alles op straat te gooien. Ook even wennen dus. De mensen hier willen je allemaal helpen en zijn over het algemeen erg gastvrij. We zijn nog naar een hotel geweest met een heerlijk zwembad, aangezien het hier 33 graden is, was dit wel even lekker.

Morgen weer een dag…

Laterss

Reacties

Reacties

Ilse Z

hee Maaike,

Wat leuk om te lezen hoe je alles omschrijft!
Zet 'm op!

Xxx

Harry

Zet m op tijger!
xxx

Oepke

Moai skrean Maaike!

Akke

Leuk om je verhaal te lezen. Wat een indrukken allemaal al. Enjoy

Tryntsje Tolsma

Moai Maaike! In protte dingen binne nij foar dy begryp ik wol. Genietsje d'r fan!

Lieze Braaksma

Hey Maaike,

Leuk om niet alleen foto's te zien maar ook van je te lezen!
Geniet ervan!

pake jan en beppe clara

Wij wensen jou sterkte!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel4Change